Všichni dobře známe charakteristické odfukování a pískání přeplňovaných motorů, většinou upravených aut. Tento zvukový efekt vytváří blow-off (BOV) obtokový ventil.
Úkol BOV ventilu
Úkolem blow-off ventilu je propustit nahromaděný přebytečný tlak, který vzniká v sacím traktu mezi turbodmychadlem (popřípadě kompresorem) a škrtící klapkou. Právě v momentě, kdy se škrtící klapka zavře (například při přeřazení) turbo svou setrvačností ještě tlačí vzduch směrem k uzavřené klapce. Tehdy se tento vzduch odráží od klapky směrem k turbu, naráží na jeho lopatky, zpomaluje jeho otáčení, vytváří nadbytečný tlak a se zvyšujícím se odporem roste také tepelné zatížení turbodmychadla.
Blow-off ventil tento přebytečný tlak vypustí, turbo neztrácí své otáčky a tím pádem se při přeřazení eliminuje takzvaná turbo díra. Samozřejmě BOV ventil nijak nezvyšuje výkon motoru, ale pomáhá k rychlejšímu náběhu turbodmychadla a lze lépe využít jeho potenciál. Také to pozitivně ovlivňuje životnost lopatek a ložisek turba, protože snižuje jejich zatížení.
Princip BOV ventilu
Princip fungování BOV ventilu je vcelku jednoduchý. V podstatě se jedná o membránu nebo pístek s pružinou, umístěný před škrtící klapkou a za turbem. Spojený je se sběrným potrubím (za škrtící klapkou) podtlakovou hadičkou. Po uzavření škrticí klapky, tento stlačený vzduch před klapkou a podtlak za klapkou, otevře tento ventil a uvolní přebytečný tlak. Podle toho, kde se vypustí tento nahromaděný tlak, dělíme BOV ventily do tří kategorií.
- Atmosférický bov (OPEN LOOP)
- Tento ventil vypouští nadbytečný vzduch do okolní atmosféry, což způsobuje oblíbený zvukový efekt
- Existují také sekvenční s dvojitou membránou, kde se při nižším tlaku otevírá jen jedna menší a při vyšším obě membrány najednou
>
- Recirkulační bov (CLOSED LOOP)
- Tento BOV ventil vrací stlačený vzduch zpět do sání před turbodmychadlo.
- Nevytváří zvukový efekt, pro tuto vlastnost je často využíván automobilkami kvůli emisím hluku
- DUAL-PORT
- Tyto BOV ventily mají dvojitou výpusť a to i do sání i do atmosféry
Výběr BOV ventilu
Při výběru BOV ventilu je důležité kromě konstrukce se rozhodnout zda chcete použít univerzální, nebo si vybrat ventil přesně podle Vašeho vozidla.
Univerzální ventily mají výhodu v širokém výběru a nižší ceně, avšak s univerzálním ventilem je třeba počítat is různými jinými úpravami sacího traktu.
Pokud nechcete zasahovat do konstrukce sání na Vašem motoru, případně máte vozidlo s citlivějším managementem sání (moderní motory) doporučujemeplug and play ventil, přímo konstruovaný na konkrétní typ motoru. Tyto ventily jsou sice o něco dražší, montáž je však jednoduchá a nahrazením sériového ventilu se často vyřeší některé problémy s ECU jako například cukání motoru v některých režimech.
V naší nabídce naleznete množství BOV ventilů od předních výrobců jako HKS, TURBOSMART či NUKE Performance, nebo i neznačkové levnější alternativy.
Také v naší nabídce můžete najít i univerzální sady BOV ventilů na naftové motory. U těchto však kvůli principu fungování naftového motoru, neplatí žádné výše uvedené výhody, jedná se jen přidaný zvukový efekt : )