Elektrická vodní pumpa

Účelem vodního čerpadla je cirkulovat kapalinu (směs vody a nemrznoucí směsi) v chladicím systému vozidla v dostatečném objemu a rychlosti, aby se optimálně regulovala teplota motoru. Běžné vodní čerpadlo je obvykle poháněno řemenem připojeným ke klikovému nebo rozvodovému řemenu motoru. Za chodu motoru vodní čerpadlo nepřetržitě cirkuluje chladicí kapalinu průchody v bloku motoru a hlavě válců a pohlcuje teplo vznikající při spalování. Správná funkce vodního čerpadla zabraňuje přehřátí motoru a udržuje jeho optimální teplotu pro jeho funkčnost.

Kromě chlazení však čerpadlo vytváří také vysokou zátěž pro samotný motor kvůli odporu chladicí kapaliny a případným dalším součástem, jako je ventilátor (který může být připojen přímo k vodnímu čerpadlu, např. pomocí viskospojky). Úpravy vozidla a zvýšení výkonu mohou mimo jiné znamenat, že sériové vodní čerpadlo nedokáže udržet motor chladný ani v kombinaci s větším chladičem nebo výkonnějším ventilátorem.

Ideálním řešením pro zajištění maximálního chlazení je instalace elektrického vodního čerpadla namísto sériového (mechanicky ovládaného) čerpadla nebo jako výkonného doplňku stávajícího chladicího systému. Jedná se o elektricky poháněné vodní čerpadlo nezávislé na otáčkách a funkčnosti motoru s možností volby průtoku kapaliny za hodinu. V naší nabídce najdete čerpadla s průtokem od 23 l/h do 150 l/h.

Co je elektrické vodní čerpadlo a k čemu se používá?

Elektrické vodní čerpadlo je výrobek závislý na napájení 12 nebo 24 V, který otáčí integrovanými lopatkami a tlačí tak vodu chladicím systémem buď k chlazení motoru, mezichladiče (v případě vodního chlazení), nebo k cirkulaci topné vody v případě systému webasto (nezávislé topení). Tato čerpadla lze nalézt i v novějších sériových vozidlech jako standardní výbavu. Dosahují lepšího chladicího výkonu a mohou pracovat nezávisle na otáčkách motoru nebo jeho funkčnosti.

Čerpadlo Davies Craig lze ovládat automaticky pomocí řídicí jednotky nebo ručně pomocí tlačítka. Výhodou stejnosměrného regulátoru je možnost měnit napětí, a tím měnit otáčky čerpadla nahoru nebo dolů při hledání cílové teploty (kterou lze libovolně nastavit). Jakmile motor dosáhne zvolené teploty, regulátor se zastaví a neustále mění otáčky čerpadla, aby udržoval správnou teplotu bez ohledu na otáčky motoru a rychlost vozidla. Čerpadlo se může také zcela zastavit, aby se zajistilo, že motor dosáhne optimální teploty co nejrychleji, a může ovládat připojený ventilátor (ventilátory) prostřednictvím ovládacího panelu, pokud teplota stoupne o +3 stupně nad nastavenou hodnotu. Následně může čerpadlo běžet až 3 minuty po vypnutí zapalování nebo po ochlazení teploty o 10 °C. Všechny tyto výhody poskytuje vodní čerpadlo instalované ve spojení s ovládacím panelem.

Odstraněním původního vodního čerpadla a ventilátoru na něm lze získat zpět až 30 koní a snížit spotřebu paliva o 3 až 10 %. Sníží se také celkové namáhání dílů a zjednoduší se celé hnací ústrojí přes klikový hřídel. Výzkum ukázal, že elektrické vodní čerpadlo spotřebuje o 90 % méně energie než konvenční systémy, tj. mechanické čerpadlo. Mezi další výhody patří nižší emise díky rychlejšímu zahřátí motoru, lepší řízení teploty motoru, eliminace přehřívání motoru a vyšší životnost motoru.

Další výhodou je nízká hmotnost (od 900 g do 1,5 kg) ve srovnání s mechanickými čerpadly, která mohou vážit až 5 kg. To ocení zejména motorističtí nadšenci, kteří očekávají maximální výkon a co nejnižší hmotnost pro dosažení co nejlepších výsledků. Velkou výhodou je také univerzálnost a flexibilita připojení, díky které je možné vodní čerpadlo instalovat kdekoli na vozidle.

Jak připojit vodní čerpadlo k systému?

V současné době si svou oblibu našly zejména elektrické vodní pumpy. U vozidel upravených pro driftování je běžné, že vodní chladič je umístěn v zadní části vozidla z důvodu ideálního rozložení hmotnosti a skutečnosti, že přední část vozidla, kde je vodní chladič obvykle instalován, nemá přímé nasávání vzduchu. Původní vodní pumpa nemusí na takovou změnu chladicího systému stačit, proto je nutná instalace přídavné vodní pumpy nebo instalace výkonného elektrického čerpadla, které nemá žádný problém zásobovat chladič umístěný v kufru vozidla chladicí kapalinou a udržovat tak namáhaný motor na opačné straně chladný.

Vodní čerpadlo může být umístěno kdekoli, ať už v exteriéru nebo interiéru vozidla, přímo u motoru, vedle chladiče nebo na opačné straně vozidla. Je však důležité instalovat čerpadlo ve svislé poloze, aby nedocházelo k nadměrnému namáhání ložisek motoru. Společnost Davies Craig nabízí speciální držáky, které usnadňují instalaci čerpadla. Elektrické napájení je zajištěno 12 nebo 24 V s ovládacím panelem nebo bez něj pomocí tlačítka na přístrojové desce. Chladicí systém má více možností připojení. Můžete použít šroubení AN16 nebo přímé připojení pomocí silikonové hadice s vnitřním průměrem 38 mm.

Čerpadlo může fungovat jako pomocné v kombinaci se sériovým čerpadlem nebo jako výkonnější přímá náhrada, která není vázána na otáčky motoru nebo na to, zda je motor nastartován. Pro instalaci je nutné demontovat sériový termostat, který by mohl působit v chladicím systému restriktivně, a při demontáži sériového vodního čerpadla je také nutné zkrátit řemen.

Pokud si nejste jisti výběrem správného produktu, neváhejte nás kontaktovat, abychom vám pomohli s výběrem.

Více příspěvků na blogu

Kalendář motoristických akcí 2024

Rok nabitý příležitostmi na motoristický zážitek.
Čtěte více
UNIX AMTS 2024

První zastávka letošních výstav - Hungexpo Budapešť
Čtěte více
RACES x FURTBOKEM collab

Oficiální zahájení prodeje zboží RACES a FurtBokem.
Čtěte více
Jaguar XE závodní speciál

Jaguar Racing Team Ostrava představil nový závodní speciál
Čtěte více
Elektrická vodní pumpa

Zvyšuje výkon a zabraňuje přehřívání vozidla!
Čtěte více
FIA homologace 8856-2018

Jaké změny platí pro FIA v roce 2024?
Čtěte více
Kombinézy a výstroj posádky

Jakou závodní kombinézu si vybrat a proč? Více na blogu...
Čtěte více
Silikonové hadice

Silikonové hadice jsou ideální náhradou za gumené vodovodní, podtlakové/ tlakové nebo sací potrubí.
Čtěte více
Výhody a typy olejových chladičů

Proč je nutná instalace chladiče oleje? Jaký zvolit? Více v blogu..
Čtěte více

Sdílet

Komentáře (0)

V tuto chvíli žádné komentáře

Nový komentář

Kategorie Výrobci

Loading...