Výhody a typy olejových chladičů

Motorový olej je mazivo, které hraje klíčovou roli při zajišťování hladkého chodu spalovacího motoru. Maže pohyblivé části, snižuje tření a minimalizuje opotřebení, což je nezbytné pro dlouhou životnost a správný chod motoru. Olej také pomáhá udržovat motor čistý tím, že odstraňuje nečistoty, jako jsou prachové částice a usazeniny, a zároveň vytváří tenký ochranný film v celém motoru, který chrání před korozí.

Důležitou úlohou oleje je také ochlazovat motor před teplem vznikajícím při spalování. Ve výrobních automobilech, kde se olej nedokáže řádně ochladit, dochází k jeho přehřívání, což snižuje jeho tření a viskozitu. Olej tak není schopen řádně mazat pohyblivé díly a dlouhodobé působení takto přehřátého oleje vede k poškození motoru.

Novější motory používají tzv. výměníky voda-olej. Tento systém nepřímo propojuje vodní a olejové potrubí v jeho útrobách, což zajišťuje, že samotný olej se při startu rychleji zahřívá, a proto mazivo rychleji dosahuje správné provozní teploty, ale zároveň jej chladicí kapalina ochlazuje a udržuje stejné hodnoty teploty jako on sám. Tento systém funguje pouze do té doby, než jedna z obou kapalin překročí únosné hodnoty, a pak se obě kapaliny přehřívají současně, což má negativní vliv na výkon motoru.

Ve všech pohyblivých částech, kde dochází ke tření, vzniká teplo, které je třeba udržet. K eliminaci přehřátí oleje se používá chladič oleje. Tento díl lze nalézt v motorsportu nebo ve výkonnějších sériových vozidlech, ať už pro chlazení motorového oleje, servo olej, olej v převodovce nebo diferenciálech. Způsob chlazení při použití chladiče oleje je jednoduchý a stejný jako při chlazení vody ve vodním chladiči. Olej proudí přes žebra chladiče a proud vzduchu při jízdě nebo při zapnutém ventilátoru jej ochlazuje. Chladný olej pak putuje přímo do motoru, kde ochlazuje pohyblivé části a udržuje je ve správném teplotním okně pro jejich nejideálnější provoz.

Po výměnících jsou nejpoužívanější (zejména v motorsportu) víceřadové olejové chladiče. Skládané (ohýbané) chladiče oleje jsou cenově nejdostupnější a zároveň poskytují ideální úroveň chlazení. Jejich výhodou je snadná instalace a možnost výběru z různých velikostí, a to jak z hlediska velikosti, tak i výkonu. Nejprodávanější jsou série 1316 nebo 19, pokud se používají na sériových nebo lehce upravených vozidlech. Při vysokém zatížení a zejména při driftování, kdy nedochází k nárazovému chlazení, se doporučuje větší chladič, ideálně 25 řadý a větší v kombinaci se sacím nebo tlakovým ventilátorem.

  • VÝHODY: snadná instalace, mnoho velikostí a výkonů na výběr, nízká cena
  • NEVÝHODY: odolnost do 10 barů, nízká odolnost proti nárazu, jednostranné vývody

Chladiče oleje serva/řízení nebo chladiče převodovky se do vozidel montují z výroby v podobě trubky s pevným vedením ohnuté v přední části vozidla nebo samotného chladiče. Tyto chladiče se instalují na vratnou stranu kapaliny mezi řízením a nádrží, kde již není tlak v desítkách barů jako na opačné straně systému řízení. Takto ochlazený olej se vrací do nádrže, kde se dále ochlazuje a poté se vrací do řízení. Pokud vám původní chladič nestačí, nebo váš vůz žádný neměl, můžete sáhnout po několika výše zmíněných řadových chladičích, nebo po specializovaných právě pro tento hydraulický systém. Skládají se z ohnuté trubky s řadou chladicích žeber pro lepší rozvod tepla a následné chlazení. V některých případech obsahují vnitřní ocelové lopatky pro urychlení proudění kapaliny.

  • VÝHODY: jednoduchá instalace, nízká hmotnost, příznivá cena
  • NEVÝHODY: nízká odolnost vůči poškození

Svařované hliníkové chladiče oleje jsou stejné jako řadové skládané chladiče, ale snesou vyšší tlaky (více než 15 barů) a jejich posunuté výstupy zajišťují, že kapalina prochází celým chladičem, a využívá tak celou chladicí plochu, což zajišťuje dokonalé chlazení. Robustní konstrukce zajišťuje maximální odolnost i při mechanickém poškození, což je výhodou zejména v motorsportu, kde jsou podmínky použití nekompromisní. Právě únik oleje může způsobit trvalé poškození motoru, proto je odolnější chladič velkou výhodou. Vyberte si z více možností přívodu a odvodu nebo celkových rozměrů než u jiných chladičů.

  • VÝHODY: vysoká odolnost proti poškození a tlaku, vysoký průtok, ideální chlazení oleje, velký objem, svařovaná konstrukce umožňuje jakékoli úpravy.
  • NEVÝHODY: vyšší cena, vyšší hmotnost, nutnost použití fitinek

Chladič se instaluje na výstup olejového filtru nebo na tlakový výstup motoru (v případě chlazení motorového oleje). Instalaci zjednodušují adaptéry pod olejový filtr nebo víčka olejového filtru, kde lze připojit pryžové nebo teflonové hadice a šroubení přímo k chladiči. Do tohoto systému lze také nainstalovat termostat, který bude regulovat průtok oleje do chladiče v závislosti na teplotě, což zajistí rychlejší ohřev oleje a jeho následné řízené chlazení. Jak již bylo zmíněno, pro zajištění maximální účinnosti je vhodné na chladič instalovat ventilátor nebo sadu ventilátorů, které zajistí konstantní proudění vzduchu, a tím sníží teplotu i bez přívodu vzduchu. Pro zvýšení účinnosti chlazení se doporučuje vyrobit nebo zakoupit nasávač vzduchu nebo saharu.

Nabízíme také náhrady za sériové chladiče oleje. Jedná se o přímé náhrady v maximálních rozměrech daných místem instalace. Jsou vyrobeny z hliníku, jsou odolnější a poskytují větší průtok. Instalaci Plug 'n' play lze provést během několika minut a v tomto případě nejsou nutné žádné další úpravy.

  • VÝHODY: přímá náhrada původního chladiče bez dalších úprav.
  • NEVÝHODY: vyšší cena, menší snížení teploty oleje ve srovnání s přídavnými chladiči oleje, omezená velikost vzhledem k místu instalace.

Většina sériových vozidel neposkytuje informace o teplotě oleje, takže skutečnost, že máte přehřátý olej, nemusíte vědět, nebo ji můžete zjistit, až když z vozu uslyšíte nepříznivé zvuky (například přehřátá hydraulická zdvihátka ventilů). Pro lepší informovanost o tom, jaké teploty váš olej dosahuje, je vhodné nainstalovat teplotní budík, jehož čidlo lze nainstalovat s redukcí na snímač tlaku oleje nebo na systém chladiče oleje v případě adaptéru pod olejový filtr. V neposlední řadě spolu s chladičem oleje přichází v úvahu použití vhodné viskozity oleje po použití adekvátního aditiva.

Pokud máte jakékoli dotazy, neváhejte nás kontaktovat a my vám rádi pomůžeme vybrat ten správný produkt.

Více příspěvků na blogu

Kalendář motoristických akcí 2024

Rok nabitý příležitostmi na motoristický zážitek.
Čtěte více
UNIX AMTS 2024

První zastávka letošních výstav - Hungexpo Budapešť
Čtěte více
RACES x FURTBOKEM collab

Oficiální zahájení prodeje zboží RACES a FurtBokem.
Čtěte více
Jaguar XE závodní speciál

Jaguar Racing Team Ostrava představil nový závodní speciál
Čtěte více
Elektrická vodní pumpa

Zvyšuje výkon a zabraňuje přehřívání vozidla!
Čtěte více
FIA homologace 8856-2018

Jaké změny platí pro FIA v roce 2024?
Čtěte více
Kombinézy a výstroj posádky

Jakou závodní kombinézu si vybrat a proč? Více na blogu...
Čtěte více
Silikonové hadice

Silikonové hadice jsou ideální náhradou za gumené vodovodní, podtlakové/ tlakové nebo sací potrubí.
Čtěte více
Výhody a typy olejových chladičů

Proč je nutná instalace chladiče oleje? Jaký zvolit? Více v blogu..
Čtěte více

Sdílet

Komentáře (0)

V tuto chvíli žádné komentáře

Nový komentář

Kategorie Výrobci

Loading...