Jak zapojit hydraulickou ruční brzdu?

Ruční brzda slouží k zajištění vozidla při parkování a aby se předcházelo pohybu při vyřazené rychlosti. Kromě toho se používá v motoristickém sportu k uvedení vozu do smyku nebo do efektivních otoček, které miluje každý fanoušek.

Standardní lanové brzdy jsou připojeny k samostatnému nebo souběžnému špalíkovému nebo brzdovému systému, který je zodpovědný za brzdění vozidla po zatažení páky, tj. ruční brzdy. V novějších vozidlech se můžeme setkat také s elektronickými ručními brzdami, které po stisknutí tlačítka vyšlou signál zadním robotickým brzdám, které vozidlo zastaví a uvedou ho do režimu "parkování". Tento systém je určen pouze pro parkování, takže zadní kola nelze plně zabrzdit při vyšších rychlostech.

Nejúčinnějším způsobem, jak zajistit plné zablokování zadních kol při jakékoli rychlosti, je instalace hydraulické ruční brzdy. Jedná se o páku nebo rukojeť, která ovládá hydraulický válec. Válec tlačí na kapalinu v systému a způsobuje brzdění zadní nápravy stejně jako při sešlápnutí brzdového pedálu na přední nápravě. Známe několik způsobů, jak se hydraulická ruční brzda aktivuje:

  • v původním brzdovém obvodu
  • samostatný okruh.

Instalace a typy:

Nejprve je třeba zvážit, kde bude ruční brzda instalována. To je subjektivní záležitost, ale v současné době je běžnou praxí instalovat ruční brzdu na standardní místo (obvykle pokud je vodorovná) nebo mezi volant a řadicí páku (zejména pro driftování), aby ji měl řidič po ruce (pokud je svislá). K dispozici jsou také brzdy, které si zachovávají funkci parkovací brzdy, a lze je tedy zablokovat proti pohybu vozidla. Je však také možné zachovat původní ruční brzdu a namontovat hydraulickou brzdu (pokud vozidlo používá brzdové čelisti). Montáž usnadňují také zpětné ruční brzdy, které mají hydraulický válec namontovaný obráceně (směrem k motoru).

Připojení lze provést připojením k sériovému brzdovému systému nebo vytvořením samostatného okruhu.

V případě připojení k původnímu brzdovému systému se ruční brzda instaluje na výstupu zadních brzd buď přímým připojením k hlavnímu brzdovému válci, nebo připojením k potrubí vedoucímu k zadním brzdám před rozdělením T-kusu na samostatné zadní brzdy.

  • Výhody: snadnější instalace, není nutný druhý pár brzd,
  • Nevýhody: přenos změny tlaku při stlačení ruční brzdy, horší dávkování nožní brzdy při stlačení ruční brzdy,

Pokud je ruční brzda instalována ve vlastním okruhu, je obvykle nutné na tuto nápravu instalovat druhý pár brzdových třmenů, které budou fungovat nezávisle na brzdovém pedálu a budou ovládány pouze samostatnou hydraulickou ruční brzdou. V tomto případě má ruční brzda vlastní nádržku brzdové kapaliny.

  • Výhody: zatažení ruční brzdy nemá vliv na používání nožní brzdy, aniž by bylo nutné zasahovat do původního brzdového systému.
  • Nevýhody: nutnost instalovat samostatnou sadu brzd na zadní nápravu, nádržku brzdové kapaliny v interiéru vozidla.



Instalace se provádí pomocí měděných/ocelových trubek nebo teflonových hadic a šroubení.

Díky použití měděných trubek lze systém snadno vést v původních uloženích a ohnutím vytvořit přípojku ruční brzdy. Jedná se o přímou náhradu původních trubek s nutností vytvořit dosedací plochu pro holendry (koncovky brzd) pomocí perlinkové sady.

  • Výhody: trvanlivá náhrada původní trubky, snadná manipulace ohýbáním, odolnost proti korozi (v případě měděných trubek), nízká cena.
  • Nevýhody: nutnost vytvořit usazovací prostor, oxidace

Použití teflonových hadic je nejkvalitnější způsob připojení. Teflonové hadice s opletením z nerezové oceli poskytují maximální ochranu proti vlivům prostředí, zabraňují nafukování (jako u pryžových hadic) a odolávají závodním brzdovým kapalinám. Hadice se připojují pomocí nerezových šroubení různých úhlů a tvarů, což zjednodušuje instalaci.

  • Výhody: maximální odolnost a pevnost, snadná instalace, různé barvy ochrany opletu, kování z nerezové oceli.
  • Nevýhody: vysoká cena, menší poloměr ohybu (díky pevnosti opletu z nerezové oceli)

Další informace o teflonových brzdových hadicích naleznete v našem předchozím BLOGu.

PRO TIP: Většina hydraulických brzdových válečků  (RACES, WILWOOD, OBP,..) používá na vstup závit AN4 (7/16-20) a na výstup závit AN3 (3/8-24)

PRO TIP 2: Z vlastní zkušenosti víme, že ideální brzdový válec pro většinu aplikací je. 15,8mm (0,625")

Pro správnou funkci brzdového systému je třeba jej po instalaci důkladně odvzdušnit a nezapomenout na nové brzdové kotouče, destičky (brzdové čelisti) a správnou brzdovou kapalinu.

Máte nějaké dotazy? Neváhejte nás kontaktovat.

Více příspěvků na blogu

Kalendář motoristických akcí 2024

Rok nabitý příležitostmi na motoristický zážitek.
Čtěte více
UNIX AMTS 2024

První zastávka letošních výstav - Hungexpo Budapešť
Čtěte více
RACES x FURTBOKEM collab

Oficiální zahájení prodeje zboží RACES a FurtBokem.
Čtěte více
Jaguar XE závodní speciál

Jaguar Racing Team Ostrava představil nový závodní speciál
Čtěte více
Elektrická vodní pumpa

Zvyšuje výkon a zabraňuje přehřívání vozidla!
Čtěte více
FIA homologace 8856-2018

Jaké změny platí pro FIA v roce 2024?
Čtěte více
Kombinézy a výstroj posádky

Jakou závodní kombinézu si vybrat a proč? Více na blogu...
Čtěte více
Silikonové hadice

Silikonové hadice jsou ideální náhradou za gumené vodovodní, podtlakové/ tlakové nebo sací potrubí.
Čtěte více
Výhody a typy olejových chladičů

Proč je nutná instalace chladiče oleje? Jaký zvolit? Více v blogu..
Čtěte více

Sdílet

Komentáře (0)

V tuto chvíli žádné komentáře

Nový komentář

Kategorie Výrobci

Loading...