V těchto dnech se oficiálně představuje nejnovější počin divize ŠKODA-MOTORSPORT, nástupce jednoho z nejúspěšnějších rally speciálů - FABIE rally2 EVO. Nový model, vycházející ze čtvrté generace Fabie, dostal jméno RS odkazující na historické úspěchy závodních vozů Škoda s tímto přívlastkem.
Příchozí generace nastavila „latku“ pořádně vysoko, její historické úspěchy hovoří za vše: přes 450 prodaných speciálů odstartovalo ve více než 13 tisíc závodech, z nichž vytěžili 4186 pódiových umístění a více než 70 vítězství. Tyto úspěchy zavazovaly specialisty z továrny, aby byl nový model ještě úspěšnější a tím ŠKODA-MOTORSPORT má s ním nejvyšší ambice.
Horká novinka postavená na základě „čtyřkové“ Fabie, těží zejména z nové koncernové podvozkové platformy MQB-A0. Mezi její základní vlastnosti patří zvýšená tuhost, větší rozvor a také lepší rozložení hmotnosti. O pasivní bezpečnost se standardně stará integrovaný ochranný rám z vysokopevnostní chrom – molybdenové oceli. Více než 35m trubek použitých v tomto rámu se přivaří nejprve k podvozku automobilu, boční panely a střecha se montují na závěr. To umožňuje preciznější a přesnější svaření celé konstrukce. Do nové, pevnější karoserie se opírají vylepšené tlumiče s vyšším zdvihem oproti předešlé generaci. Díky těmto úpravám , lepší geometrii a lepšímu vyvážení se podařilo zlepšit zejména stabilitu zadní nápravy i ve vyšších rychlostech.
Nový design, kterému dominují široké blatníky, masivní nárazníky a množství aerodynamických prvků vzbuzuje respekt. Prioritou je však důmyslně promyšlená aerodynamika (ta je vynikající i na civilním modelu) vytříbená techniky tak, že novinka poskytuje dvojnásobný přítlak oproti svému předchůdci. Osvěžením na závěr je pak lakování do zářivé zelené „Mamba“ barvy, kterou se FABIA začleňuje k aktuálním civilním RS modelům.
O pohon nové závodní RS-ky se stará přeplňovaný 1.6 litrový benzínový motor, který vychází z koncernového motoru 2.0 TSI (EA888) s integrovanými výfukovými svody, ale kvůli předpisům této kategorie byl jeho objem zmenšen. Samozřejmě prošel značnými modifikacemi, jiné jsou písty, ojnice, variabilní časování ventilů, výfukový systém, upraven je mazací i chladící okruh, atd.. Spalovací proces je tak mnohem efektivnější a hlavním zlepšením oproti předchůdci mají být výrazně zrychlené reakce na plyn a lepší průběh točivého momentu. Výkon motoru s 32mm restriktorem v sání pro tuto třídu je 214kW (289k) a 430Nm.
Vylepšení se samozřejmě děla i na převodovém ústrojí. 5 stupňová sekvenční převodovka se opět o něco zrychlila, důraz se kladl i na zmenšení ztrát v pohonném ústrojí a jeho menší setrvačnost. Pohon všech kol dostal novou hydraulickou mezinápravovou spojku, která umožňuje při zatažení ruční brzdy rozpojení pohonu a tím přesnější nasměrování Fabie do zatáčky.
Modifikovaný brzdový systém dostal vylepšený systém chlazení ao bezpečné zastavení se starají 355mm/300mm brzdové kotouče v případě asfaltové specifikace na 18 palcových discích, v případě nastavení na „šotolinu“ discích jsou to 300mm kotouče na obou nápravách.
V interiéru je samozřejmě výbava splňující nejnovější bezpečnostní předpisy, Škoda si dala ještě speciálně záležet na zlepšené ochraně posádky při bočních nárazech.
Nová FABIA RS rally2 již prošla tvrdými testy v rukou špičkových testovacích jezdců a je opět připravena sklízet úspěchy na sportovním poli.