ODBORNÉ PORADENSTVÍ
od 9 do 17 hodiny
Žádné produkty
Žádné produkty
Podkategorie
Intercooler (mezichladič) ochlazuje stlačený vzduch vycházející z turbodmychadla. Chladnější vzduch je hustší, tj. má vyšší obsah kyslíku ve stejném objemu. Takto ochlazený vzduch má pozitivní vliv na proces spalování, což má mimo jiné za následek vyšší výkon.
Existuje několik typů vstupních a výstupních otvorů mezichladiče:
OBĚ STRÁNKY
SINGLE-SPAN
ZADNÍ
VODA
Nejčastěji je mezichladič umístěn v přední části vozidla. Pro toto umístění se používá zkratka FMIC (Front Mounted Intercooler). Další možnosti umístění jsou SMIC (Side Mounted Intercooler) nebo TMIC (Top Mounted Intercooler).
Výhody použití většího mezichladiče:
CHLADNĚJŠÍ NASÁVANÝ VZDUCH
VYŠŠÍ VÝKON
VYŠŠÍ ÚČINNOST MOTORU
NIŽŠÍ SPOTŘEBA A EMISE
MENŠÍ TEPELNÉ NAMÁHÁNÍ MOTORU
Nevýhody:
CITLIVÉ ZAŘÍZENÍ NA MECHANICKÉ POŠKOZENÍ
VÍCENÁSOBNÉ PŘIPOJENÍ
Blow off, zkráceně BOV, je ventil používaný u přeplňovaných nebo turbodmychadlem přeplňovaných motorů. Slouží k uvolnění přetlaku, který vzniká mezi škrticí klapkou a turbodmychadlem při řazení, kdy se turbodmychadlo setrvačností roztočí a výsledný tlak zůstává v rozvodu kvůli zavřené škrticí klapce. Pomocí ventilu BOV se tento přebytečný stlačený vzduch vypouští ze sběrného potrubí, čímž vzniká charakteristické syčení nebo pískání a zabraňuje se takzvanému zpoždění turba.
Ventily obvykle dělíme do dvou kategorií, na otevřené a uzavřené.
Otevřený BOV vypouští stlačený vzduch do atmosféry.
Uzavřený vrací přebytečný vzduch ze sběrného potrubí zpět do okruhu před turbodmychadlem.
Existují také ventily BOV pro vznětové motory, které jsou zde pouze pro zvukový efekt při řazení.
Umožňují snadno zvýšit plnicí tlak turbodmychadla. Vhodné pro všechny přeplňované motory (benzínové i naftové). Regulátory tlaku turba využívají podtlak vycházející z turba nebo kompresorové části kompresoru, který jde do wastegate.
Existují dva typy regulátorů tlaku turba. Mechanické a elektronické.
Mechanické (nebo manuální) regulátory nabízejí širokou škálu nastavení plnicího tlaku. Snadno se instalují (do kabiny nebo motorového prostoru), snadno se ovládají a vyžadují jen minimální údržbu.
Výhody:
nižší cena
snadná instalace
Nevýhody:
Potřeba vést podtlakovou hadici motorovým prostorem (může se spálit).
žádné nastavení odezvy plynu, řazení nebo rychlosti.
Elektronické turboregulátory tlaku jsou mnohem sofistikovanější zařízení, která nabízejí různá nastavení plnicího tlaku podle uživatelských předvoleb. Mohou provádět změny tlaku prostřednictvím různých nastavení v závislosti na změně převodového stupně, času, otáčkách nebo ručním přepínači.
Výhody:
možnost různých nastavení
výběr režimů
Nevýhody:
Vyšší cena
složitější nastavení
složitější instalace
Stáhnout ARP Katalog (pdf)